sobota 18. května 2013

Brooklynské panoptikum

Brooklynské panoptikum

Autor: Paul Auster
Originální název: The Brooklyn Follies
Přeložila: Barbora Punge Puchalská
Vydavatelství: Prostor, s. r. o.
Rok vydání: 2007
Počet stran: 264

Pojišťovací agent Nathaniel se rozhodne odejít do důchodu a usadit se v Brooklynu. Potká zde svého synovce Toma, kterého už několik let neviděl, začnou se spolu stýkat pravidelně a povídat si. Tom ho seznámí se svým šéfem Harrym, který se Nathanielovi svěří s riskantním pláne, jak podvodem získat spoustu peněz. Nate ho od plánu odrazuje.

"Truchlete! Truchlete za těch deset, kteří zmizeli. Truchlete za těch deset, jejichž život vyhasl, jež nastoupili cestu do dalekého neznáma. Truchlete bezmezně za mrtvé. Truchlete za muže i ženy, co byli dobří. Truchlete i za ty, co byli špatní. Truchlete za staré, které zradila jejich těla. Truchlete za mladé, kteří odešli dřív, než se naplnil jejich čas. Truchlete za svět, který dovolí, aby nás smrt rozdělovala. Truchlete!"

Jednoho dne se na prahu Tomova bytu objeví Lucy, Tomova desetiletá neteř. Lucy ze začátku vůbec nemluví, nikdo neví, proč k nim přišla, proč utekla od své matky a hlavně, kde je její matka. Společně se oba muži o Lucy starají a ona je má velice ráda. Její matka je členkou náboženské sekty, naštěstí se ji Nateovi podaří odvést do Brooklynu.

"Přesto jsem si byl poměrně jistý, že mě Rachel přece nemůže nenávidět. Byla na mě sice naštvaná, měla na mě vztek, byla ze mě znechucená, ale byl jsem přesvědčen, že její odpor není natolik silný, abychom si přestali rozumět."

Nathaniel v mezi časem, aby vyplnil čas a také po něm něco zbylo sepisuje zvláštní dílo - podivuhodné Panoptikum, zapisuje příhody, které byly pro někoho trapné, staly se nedopatřením a jsou vtipné.

"Pár základních údajů z Nancyina života jsem sice vyčetl, ale pořád jsem byl zvědavý, zda platí i další z mých holmesovských teorií. A tak jsem ji zpovídal dál - nijak jsem netlačil na pilu, ale kdykoli se naskytla příležitost, hbitě jsem se jí chopil a co nejjemněji se z Nancy snažil dostat informace."

Ze všech knih od Austera, které jsem četla se mi tato líbila nejvíc. Byl to román, který obsahoval složité mezilidské vztahy, byl dobře napsán a měl velice propracovanou psychologii postav. Navíc na rozdíl od jeho předchozích románu, co jsem četla i dával smysl. Možná to bylo tím, že byl i delší a autor se tak mohl více předvést.

Žádné komentáře:

Okomentovat