pondělí 29. července 2013

Pečený čaj

Pečený čaj


Nedávno se u nás při rodinné oslavě strhla hádka o název "pečený čaj", všichni jsme se shodli, že název není úplně korektní, nicméně některým toto pojmenování vadí natolik, že dokonce odmítají tuto pochutinu okusit. Já si myslím, že je to podobné jako s Pomazánkovým máslem, kde je název také poněkud scestný, ale protože mi chutná, tak si ho kvůli tomu nepřestanu kupovat a klidně mu tak dál budu říkat, a stejně to mám i s pečeným čajem. Já vím, také jsem začala lehce mimo, ale musela jsem to sem napsat, zajímá mě totiž Váš názor... Jak to máte Vy s takovými názvy? Vadí Vám tak moc, že si danou potravinu nekupujete?


A teď už k samotnému čaji... Já sama jsem tuto pochutinu objevila loni před Vánocemi, kdy slevové portály nabízely krásná balení tohoto čaje. Tento rok se nám na zahrádce sešlo velké množství ovoce, hlavně meruněk, proto jsem se rozhodla si vyrobit vlastní pečený čaj, za prvé je mnohem levnější než v obchodech, za druhé alespoň vím, co do něj dávám a za třetí je velice jednoduchý, takže jej zvládám i já...


Potřebujeme: 


  • 2 kg ovoce (může být jeden druh, ale lepší je směs ovoce)
  • 1 kg cukru 
  • koření (skořice, badyán, hřebíček)
  • plátky citrónu
  • 2 dcl rumu



Postup:

Ovoce nakrájíme na větší kostky (popř. u rybízu jen zbavíme stopek), je lepší, když je ovoce spíše tvrdší než měkčí - lépe drží tvar, neděláme přece marmeládu... Ovoce nasypeme plech, rovnoměrně rozprostřeme a a zasypeme cukrem (pozn. v receptu je 1 kg cukru na 2 kg ovoce, ale záleží, jestli máte rádi hodně sladké nebo méně - přisladit se dá vždy... já jsem dala asi 700 g cukru a ovoce je zasypané až dost...) Přidáme koření - mletou skořici, pokud máte rádi badyán a hřebíček můžete také přidat (stačí asi 4 zrnka na provonění) a navrch můžete položit plátky citrónu, pokud jej máte zrovna doma... Pečeme na 200 stupňů 20 minut. Poté vytažení z trouby můžeme přilít 2 dcl rumu pro ovonění , necháme vychladit a plníme do sklenic. Naplněné a zavíčkované sklenice stačí obrátit dnem vzhůru jako u marmelád, pokud si ale chcete být jistí, že čaj vydrží, raději jej zasterilujte.


Směsi můžete dělat z jakékoli ovoce (pokud neroste ve stejnou dobu - např. jahody a ostružiny, můžete s ovoce zmrazit a pak jej jen vytáhnout). Já jsem dělala pouze meruňkovou a druhá směs je: letní jablka, meruňky, červený rybíz.


Nápoj:

Do čtvrtlitrového hrnku dáme asi 3 lžíce směsi a zalijeme horkou vodou, čaj si dále dochutíme podle potřeby cukrem a citrónem.



Žádné komentáře:

Okomentovat